Nova exposició a la vitrina de la biblioteca d’ELISAVA

Per inaugurar el curs 2013-2014 dediquem la vitrina de la Biblioteca a l’obra de Charles i Ray Eames. Hem organitzat una petita exposició amb material del Fons de Reserva Enric Bricall que inclou llibres, jocs de cartes i una maqueta de la casa dels dissenyadors acompanyada de la pel·lícula que li van dedicar així com imatges dels mobles que van dissenyar al llarg de la seva carrera.

Charles-Ray-Eames-Portrait

Charles Eames i la seva esposa i col·laboradora Ray ocupen un lloc clau en la història del disseny del segle XX. Amb una obra multidisciplinar que s’inicia l’any 1941 i abasta fins la dècada de 1970, els seus dissenys de mobles i joguines, d’exposicions, llibres i películes i, fins i tot l’arquitectura i els interiors de la seva casa, constitueixen un llegat profundament humanista que transmet uns valors plenament vigents per a les noves generacions de dissenyadors del segle XXI.

IMG_1610

La producció dels Eames s’inscriu en el panorama nordamericà de posguerra, en un moment d’optimisme en el qual l’objectiu del disseny era millorar la societat. Charles i Ray compartien l’ideari modern d’un disseny centrat en les persones. Segons la filosofia dels Eames els ciutadans no eren simples consumidors sinó els destinataris d’objectes de qualitat, bells i honestos, en tota la seva dimensió material i poètica.

eames_house_bn

El Case Study House Program va ser un projecte llegendari de disseny arquitectònic patrocinat per la revista californiana Arts & Architecture a la dècada de 1940. L’objectiu era desenvolupar prototips d’habitatges assequibles que combinessin la tecnologia moderna amb el disseny contemporani. Charles i Ray Eames van crear una de les obres cabdals dins d’aquest programa l’any 1949: la Case Study House número 8. La casa consta gairebé exclusivament de components arquitectònics prefabricats que es composen com els blocs en un joc de construcció. És un concepte flexible que permet que les parts s’encaixin de maneres diverses per tal de crear una planta a la mida de l’usuari segons les necessitats de cada família. L’estructura d’acer -que va ser armada en només un dia i mig- resulta visible i teulada, sostres i parets són elements lleugers que es composen per atorgar a la casa l’aspecte d’un collage que combina espais, materials, colors i textures. Es tracta d’una construcció singular realitzada a base d’elements estandaritzats produïts en sèrie: una veritable síntesi d’art i tecnologia.

Eames 020

Cinc anys després els Eames van realitzar una pel·lícula sobre casa seva: House – After Five Years of Living . El film va ser creat a base de diapositives que Charles havia realitzat entre 1949 i 1955 i mostra un passeig per la casa i els seus voltants, delectant-se en els objectes: mobles, flors, detalls constructius… Constitueix un assaig experimental sobre la contemplació de l’arquitectura a través del mitjà cinematogràfic. La idea és que amb la imatge fixa es mostren millor els detalls que no pas amb un recorregut càmera en mà. El resultat és un poema visual que transmet a l’espectador la qualitat i l’atmòsfera de la casa.

Existeixen diferents versions en diversos tamanys dels jocs de cartes anomenats House of Cards. Consisteixen en cartes il·lustrades provistes de ranures que permeten fer construccions encaixant-les entre elles. Les imatges mostrades són paradigmàtiques de la filosofia de Charles i Ray Eames: la bellesa poètica de les coses quotidianes (“…the uncommon beauty of common things…”). El missatge que volen transmetre és que només cal observar els nostre entorn més inmediat -els objectes que fem servir a diari- per apreciar l’art en la seva forma més pura. El revers de les cartes petites i mitjanes porta imprès un asterisc, una figura que es va convertir en el logotip de la Eames Office

5036196449_d3e671b398 5036814792_7ee221929f

Giant_1

 L’any 1941 el Museu d’Art Modern de Nova York va convocar un concurs de disseny de mobles. Els Eames i Eero Saarinen van presentar prototips fets a mà que constitueixen la base dels mobles de fusta contraplacada de la dècada de 1940 produïts per Herman Miller fins als nostres dies. Les obres presentades van quedar recollides en el  catàleg Organic design in home furnishings. Des d’aquell primer prototip presentat al concurs, el MoMA va seguir la trajectòria del dissenyadors  ingressant  més de 50 mobles dels Eames en la seva col·lecció de disseny al llarg de 40 anys. noyes_organic_design

Aquestes adquisicions apareixen documentades en la publicació d’Arthur Drexler (cap del departament d’arquitectura i disseny del museu) Charles Eames : furniture from the design collection, The Museum of Modern Art, New York.  Observem que l’autoria dels dissenys només s’atribueix a Charles. Encara haurem d’esperar unes dècades per a que la figura de Ray sigui justament reivindicada, especialment per l’autora Pat Kirkham en el seu llibre de 1995 Charles and Ray Eames, designers of the twentieth century .

En el número del 24 de març de 1958, la revista Life dedicava un article a l’anomenada “Solar Do-Nothing Machine“, una joguina accionada per energia solar dissenyada per Charles i Ray Eames. Es tractava d’un encàrrec de l’empresa Alcoa (Aluminum Company of America) per promocionar l’ús de l’alumini.

01181040.jpg

L’obra de referència sobre Charles i Ray Eames segueix sent  el llibre Eames Design, the Work of the Office of Charles and Ray Eames (1989) editat pel també matrimoni John i Marilyn Neuhart, col·laboradors amb l’Eames Office des de la dècada dels cinquanta, i la mateixa Ray, que va morir un any abans de la publicació del llibre. Es tracta d’un catàleg exhaustiu i raonat de tota la producció dels dissenyadors en els diferents àmbits creatius que van practicar: mobles, gràfisme, joguines, pel·lícules, disseny d’exposicions, etc. És una obra no només erudita, rigorosa, informativa i ben documentada sinó també d’un grafisme excel·lent, una mostra més de la qualitat de tots els productes dels Eames. En aquest sentit podem considerar aquest llibre com el darrer projecte de la Eames Office, l’obra final que culmina el corpus creatiu dels dissenyadors, la conclusió de l’univers de Charles i Ray Eames.

eames_design_neuhart

John i Marilyn Neuhart són dos autors recurrents en l’extensa bibliografia sobre els Eames. Amics i col·legues dels dissenyadors, són els responsables de la publicació més recent sobre la parella, una obra monumental de 800 pàgines en dos volums, The Story of Eames Furniture publicada el 2010 . De moment constitueix la darrera paraula sobre el tema.

story

Els Neuhart van organitzar la primera exposició dedicada a Ch. i R. Eames l’any 1976 quan l’Eames Office encara estava en actiu. El títol de l’exposició Connections fa referència a una de les cites de Charles Eames: “Eventually everything connects -people, ideas, objects… the quality of the connections is the key to quality per se” (Finalment tot està connectat –gent, idees, objectes…la qualitat de la connexió és la clau de la qualitat en ella mateixa). La coberta està il·lustrada amb uns núvols en un cel blau, una imatge icònica que els dissenyadors van utilitzar com a fons en diverses sessions fotogràfiques i pel·lícules.

connections

Aquest motiu reapareix en el catàleg de la subhasta celebrada a Chicago el 2010, el lot estrella de la qual era l’arxiu de John i Marilyn Neuhart.

Eames_Wright

La venda d’aquests documents, però, va ser impugnada pels hereus i, finalment, el lot va ser retirat de la venda. Hi ha hagut vàries subhastes dedicades exclusivament a l’obra dels Eames (la primera de les quals es va celebrar a la casa Bonham’s de Londres l’11 de novembre de 1998), una manifestació de l’interès creixent en la seva obra per part de museus i col·leccionistes privats.

El 1957 Ch. i R. Eames van ser consultats pel govern indi sobre la qüestió de l’impacte del disseny i la tecnologia occidentals en la cultura india. La parella va realitzar un viatge al país i elaborà l’anomenat “India Report” en el qual recomenava la creació d’una entitat que hauria de promocionar les petites indústries en la producció qualitativa d’objectes de consum. Sobre la base de l’informe dels Eames es va crear l’any 1961 el National Institute of Design a la ciutat d’Ahmedabad.

Eames India Report

La fascinació per la ciència és una constant en els projectes duts a terme per la parella. Un dels més cèlebres és el film Powers of Ten que tracta sobre el tamany relatiu de l’univers a través d’un viatge des de la inmesitat dels cosmos a l’escala microscòpica de la cèl·lula d’un ésser humà. A més de la pel·lícula es va editar un llibre  que també té versió en castellà.

Aquesta entrada s'ha publicat en Uncategorized i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s