Llibres dissenyats per Irma Boom, 1987-2015

Boom 023
Catàleg Irma Boom, the architecture of the book, de 6 centímetres d’alçada i 800 pàgines. Amb el suplement de color blau en francès publicat amb motiu d’una exposició celebrada a l’Institut Néerlandais de París, del 18 de setembre al 15 de desembre de 2013.

 “I’m not a service provider. If a designer is used, you see the designer’s ‘handwriting’. Otherwise you can ask anybody”. ¹

 

Amb aquesta declaració d’intencions, la dissenyadora gràfica holandesa Irma Boom, deixa ben clar que quan accepta un encàrrec exigeix total llibertat creativa. Ella assumeix el rol tant de l’editora com de la grafista. A aquestes alçades s’ho pot permetre. Actualment és considerada com la dissenyadora de llibres més rellevant del moment i molts centres d’art i editorials especialitzades es disputen el privilegi de comptar amb una obra seva. Quaranta-tres dels seus llibres creats entre 1987 i 2014 formen part de la col·lecció permanent del Museu d’Art Modern de Nova York

Aquesta concepció del disseny, propera a l’acte lliure de la creació artística, ha estat una característica crucial de la seva producció des de ben al principi. Una de les seves primeres obres va ser el catàleg dels segells emesos els anys 1987-88, publicat per servei de correus neerlandès.

Boom 088

Nederlandse postzegels, 87-88. PTT, 1987

La proposta de Boom és tan inusual que l’anuari va ser rebut amb consternació en el plàcid món de la filatelia holandesa. La publicació és clarament un experiment gràfic en el qual la forma preval sobre el contingut. S’inscriu dins del corrent trencador que va fer furor en la gràfica de finals dels 80 i principis dels 90 del segle passat, abanderat per les revistes Emigre o Ray Gun de Rudy Vanderlans, Zuzana Licko i David Carson. La inadequació entre forma i funció va enfurismar els col·leccionistes de segells però va enlluernar l’univers tipogràfic del moment i la publicació va rebre diversos guardons.

Boom 089

Boom 090

Boom 091

Nederlandse postzegels, 87-88. PTT, 1987


Així començava una trajectòria que tindria la fita següent en un llibre singular que fomentaria definitivament la fama d’Irma Boom associada a projectes poc convencionals. Es tracta del llibre SHV Think Book, 1996-1886 publicat per commemorar l’aniversari de l’empresa multinacional SHV.

ThinkBook1

És un volum de més de 2000 pàgines, eminentment visual, publicat en una edició limitada i que prefigura un dels trets distintius que caracteritzaran la seva obra posterior: la monumentalitat de molts dels seus llibres.

En una línia similar, tant pel que fa al client corporatiu,  com a la contundència física, trobem el llibre commemoratiu per a una empresa austríaca d’il·luminació, Light years: Zumtobel 2000-1950 (Birkhäuser, 2000). Observem el mateix concepte de cronologia inversa i la mateixa mirada obliqua sobre la història de l’empresa a base d’imatges evocadores que pretenen humanitzar-la i atorgar-li una certa coartada cultural. Aquesta és una estratègia en la que Irma Boom s’ha anat especialitzant amb el temps. L’autor Michael Rock ho defineix de la manera següent:

“It’s not just a big book. It’s an Irma Boom book. The designer, as author, supplies brand value or celebrity endorsement.” ²

Boom 051

Boom 052

Boom 053

Lichtjahre: Zumtobel, 2000-1956. Birkhäuser, 2000


Aquest mateix tarannà el trobem a la publicació Workspirit publicada per Vitra, en la qual el primordial no és mostrar els mobles que fabrica sinó transmetre una filosofia corporativa centrada en el disseny i la creativitat.

Boom 028

Boom 029

Boom 030

Vitra workspirit six. Vitra, 1998


Com comentàvem abans, la qüestió de la grandària és un element recurrent en la seva producció. Fa gala d’aquesta rotunditat el llibre de Sheila Hicks amb la seva aparença de bloc de marbre sense desbastar; els catàlegs dels museus de disseny de Zuric i Nova York, d’aspecte massiu i contingut enciclopèdic; el recull de ceràmica xinesa embolcallat en una sumptuosa camisa de seda; la publicació per Knoll, d’una inspiradora densitat, i el compendi d’elements arquitectònics editat per Rem Koolhaas, bellament irisat.

Boom 055

Hicks

Hicks2

Sheila Hicks: weaving as a metaphor. Yale University Press, 2006


Boom 035

Boom 036

Boom 037

Boom 038

Every thing design. Museum für Gestaltung Zürich, 2009


51hXJ+CF46L

 

Boom 077

Boom 078

Boom 079

Making design. Cooper-Hewitt Design Museum, 2014


Boom 081

Song

Boom 082

Song China through 21st century eyes. Meijering Art Books, 2009


16194

Boom 048

Boom 049

Boom 050

Knoll textiles. Bard Graduate Center, 2011


Elements_1

Elements_2

Elements of architecture. Biennale di Venezia, 2014


Irma Boom ha contribuït a l’interès que el disseny holandès desperta des de finals del segle passat. És l’autora de la nova imatge corporativa del renovat Rijksmuseum d’Amsterdam i ha col·laborat amb els representants més prestigiosos del panorama creatiu del seu país, com ara Hella Jongerius, Otto Treumann, Droog Design o el ja mencionat Rem Koolhaas.

Boom 043

Boom 044

Boom 045

Wijnanda Deroo: Rijks Museum. Rijksmuseum Amsterdam, 2013


Boom 063

Boom 064

Boom 065

Hella Jongerius, misfit. Phaidon, 2010


Boom 074

Boom 072

Boom 073

Otto Treumann. Uitgeverijk 010, 1999


Boom 066

Boom 067

Boom 068

Boom 070

Every product tells a story. Droog Design Foundation, 2006


En els darrers anys, l’obra d’Irma Boom ha anat assimilant-se al que coneguem com “llibres d’artista” tot i que la dissenyadora renega d’aquesta tipologia. Segons els seus principis, el llibre ha de ser un objecte produït industrialment destinat a disseminar informació:

“I hate artists’ books. I hate it, I hate it. I think “artists’ books,” then I think of a print run of one or two. My books are all industrially made. What you see is that the book is not simply a book; it’s also an object. That’s what makes it special. But an artist’s book I associate with handmade things, and my books are never handmade. I think a book has to be industrially made, because that’s the whole idea of a book: to spread information. That’s what interesting about it. And artists’ books—to me that’s not a book. That’s a piece of art.” ³

Però el cert és que alguns exemples recents poden classificar-se en aquesta categoria, tant pel que fa a l’edició limitada com al protagonisme que adquireix la dissenyadora que imposa un concepte propi per sobre d’altres consideracions como ara el contingut i la funció del llibre. En “Colour Based on Nature” Irma Boom elabora una sèrie de diagrames de colors derivats de llocs declarats patrimoni de la humanitat per la UNESCO. És una elegant abstracció de l’essència d’un paisatge a base dels colors que hi predominen.

Boom 057

Boom 058

Boom 059

Boom 061

Boom 062

Boom 060

Colour based on nature. Grafische Cultuurstichting, 2012


En “Nº 5 Culture Chanel”, publicat amb motiu d’una exposició consagrada al mític perfum, Boom presenta un llibre estampat en sec sobre paper blanc, és a dir, imprès enterament en relleu, sense tinta, a la manera del braille. El llibre inclou imatges i textos que són difícilment llegibles, però el que preval és el concepte, la metàfora de la presència invisible de l’aroma.

Chanel_10

Chanel_6

Chanel_11

Chanel_1

Chanel_5

Nº 5 culture Chanel. Éditions de la Martinière, 2013


Aquest ús intensiu del color blanc té el seu revers en el catàleg de l’artista danès Olafur Eliasson, imprès a tot color sobre paper negre en el que les imatges emergeixen de l’espessa foscor adquirint una qualitat màgica.

Eliasson_1

Eliasson_2

Eliasson_3

Eliasson_4

Eliasson_5

Eliasson_6

Eliasson_7

Olafur Eliasson: contact. Fondation Louis Vuitton, 2014

L’esperit d’Irma Boom es manifesta en la seva més gran esplendor en els dos diminuts catàlegs retrospectius de la seva obra, publicats en dues edicions successives els anys 2010 i 2013. La primera edició conté 704 pàgines i fa 5 centímetres d’alçada; la segona, 800 pàgines i un centímetre més. Es tracta de dos llibres ben informatius i totalment llegibles, exquisidament impresos i enquadernats, perfectes en la seva menudesa.

Boom 021

Boom 022

Boom 024



 1.Anne Miltenburg. “Reputations: Irma Boom”. Eye no. 88, vol. 22, 2014
2. Michael Rock. “Mad Dutch Disease: Ten Proposals for a Lecture on Dutch Design”. En: Michael Bierut,William Drenttel,Steven Heller (eds.). Looking Closer 5: Critical Writings on Graphic Design. Allworth Press, 2006
3. Michael Silverberg. “Interview with Irma Boom”. Print, July 22, 2011

 

 

Aquesta entrada s'ha publicat en Uncategorized i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s