Fotollibres, 1925-1939

Els fotollibres són llibres que contenen un conjunt de fotografies organitzades segons una determinada coherència interna, un cert ritme visual i una estructura narrativa equiparable a la literatura i al cinema. Els fotollibres poden tenir text o no, però transmeten una idea, una mena d’argument que s’expressa a través d’imatges fotogràfiques. No es tracta d’un conjunt d’imatges individuals sinó d’una sequència d’imatges que han estat editades amb una certa intenció, de manera que es relacionen entre elles per crear una obra unitària que permet diversos nivells d’interpretació. Són llibres en els que les fotografies són essencials però en els que el disseny gràfic, la composició tipogràfica i la impressió són igualment decisius.


Pels moviments d’avantguarda d’entreguerres, la fotografia va ser un mitjà d’expressió artística excitant i ple de possibilitats. Era l’instrument ideal per captar l’esperit de la modernitat que havia de caracteritzar el present. La Unió Soviètica va liderar una veritable revolució visual protagonitzada pel Constructivisme, un moviment abstracte i eminentment gràfic que feia un ús intensiu de la fotografia i en el que la creació artística es barrejava amb l’esperit utilitari i propagandístic. Un bon exemple el constitueix la revista SSSR na stroike (L’URSS en construcció), publicada en diverses llengües amb la missió de lloar les excel·lències del projecte soviètic.

urss-en-construccion-003urss-en-construccion-006urss-en-construccion-012

urss-en-construccion-005

Aleksandr Rodtxenko, Varvara Stepanova. L’URSS en construction (L’URSS en construcció), nº 8, 1936

Dissenyada, entre d’altres, per Alexander Rodtxenko, Varvara Stepanova i El i Sophie Lissitzky, la publicació ha esdevingut un referent del disseny de revistes del segle XX pels seus espectaculars fotomuntatges i agosarades composicions tipogràfiques.

urss-en-construccion-017

urss-en-construccion-031
Sophie Lissitzky-Küppers, El Lissitzky. La URSS en construcción, número extraordinario consagrado al vigésimo aniversario de la gran revolución socialista de octubre, 1937

Alemanya va aportar, a través de la Bauhaus, un dels fotollibres claus de l’època: Malerei, Fotografie, Film (Pintura, fotografia, cinema) de Laszlo Moholy-Nagy, un llibre d’extraordinària influència tant pel contingut textual com per les imatges i la composició gràfica. Publicat dintre de la col·lecció de Bauhausbücher (llibres de la Bauhaus) amb el número 8, l’obra constitueix el manifest fundacional de la “Nova Visió” en fotografia caracteritzada per una mirada insòlita cap a les coses, amb punts de vista novedosos i angles sorprenents que captaven la fascinació per la vida moderna. Es tractava d’una visió que volia ser objectiva i desapassionada, allunyada de la subjectivitat de l’artista tradicional.

urss-en-construccion-076

urss-en-construccion-072

urss-en-construccion-073
László Moholy-Nagy. Malerei, Fotografie, Film (Pintura, fotografia, cinema). München: Albert Langen, 1925

També alemanys són dos dels fotollibres paradigmàtics de la història de la fotografia de aquest període: Urformen der Kunst (Formes primigènies de l’art) de Karl Blossfeldt i Die Welt ist schön (El món és bonic) d’Albert Renger-Patzsch. Blossfeldt va fotografiar elements vegetals d’una manera sistemàtica, sobre un fons neutre i una il·luminació uniforme. Les fotografies tenen una rara qualitat abstracta, malgrat la seva premissa científica, que fa que transcendeixin l’àmbit botànic i s’assimilin al món de l’arquitectura. El títol de l’altre fotollibre havia de ser escuetament “Les coses” però per qüestions d’estratègia editorial va acabar dient-se “El món és bonic”, un títol amb moltes més connotacions, especialment a l’Alemanya de finals de la dècada de 1920.

cam00805

cam00812

cam00815

cam00814

cam00822


cam00824
Albert Renger-Patzsch. Die Welt ist schön (El món és bonic). München: Kurt Wolff, 1928

cam00848

cam00849

cam00854

cam00856

cam00860
Karl Blossfeldt. Urformen der Kunst (Formes primigènies de l’art). Berlin: Wasmuth, 1928

També de Renger-Patzsch és Eisen und Stahl (Ferro i acer) una oda a la potent indústria siderúrgica alemanya i a la inefable bellesa de les estructures metàl·liques.

urss-en-construccion-047

urss-en-construccion-045

urss-en-construccion-046

Albert Renger-Patzsch. Eisen und Stahl (Ferro i acer). Berlin: Reckendorf, 1931


Aquesta mateixa sensibilitat es fa palesa en el catàleg d’instrumental de vidre per a laboratori fotografiat de forma anònima pel mateix fotògraf i en un altre fotollibre del moment que té el significatiu títol de “Bellesa tècnica” (Technische Schönheit).

cam00827

cam00829

Albert Renger-Patzsch. Jenaer Glas für Laboratorien (Vidre de Jena per a laboratoris). Jena: Schott & Gen., 1937

cam00835

Hanns Günther. Technische Schönheit (Bellesa tècnica). Zürich: Orell Füssli, 1929


Deiem al principi que els fotollibres constitueixen una unitat indestriable de fotografia i disseny gràfic. La Nova Visió fotogràfica estava estretament relacionada am la Nova Tipografia, formulada per Jan Tschichold. L’esdeveniment més important en l’ambient fotogràfic del moment va ser l’exposició Film un Foto celebrada a Stuttgart l’any 1929 on es va exposar el més representatiu de la fotografia contemporània. Oferia un complet repertori de la Nova Visió amb fotografies artístiques, comercials, utilitàries o amateurs que van ser recollides en dues publicacions anàlogues però de caire diferent. El primer és Es kommt der neue Fotograf! (Arriba el nou fotògraf!) un manual que il·lustra els diferents enfocaments formals i de gènere de la nova fotografia. El segon és Foto-Auge (Foto-Ull) un llibre capital de la història gràfica del segle XX dissenyat per Jan Tschichold. És un compendi de la fotografia del moment i una obra mestra de la Nova Tipografia amb un esplèndid autorretrat d’El Lissitzky a la coberta que ha esdevingut icònic.

cam00844

Werner Gräff. Es kommt der neue Fotograf! (Arriba el nou fotògraf!). Berlin: Reckendorf, 1929

urss-en-construccion-071

urss-en-construccion-068

urss-en-construccion-070
 Franz Roh, Jan Tschichold. Foto-Auge (Foto ull). Stuttgart: Akademischer Verlag Dr. Fritz Wedekind, 1929

Aquesta estreta relació entre la Nova Visió fotogràfica i l’avantguarda tipogràfica també es fa palesa en el disseny dels fotollibres d’Aenne Biermann i d’Erich Grisar de 1930 i 1932 respectivament, obra igualment de Jan Tschichold.

cam00791

cam00796

Franz Roh, Jan Tschichold. Aenne Biermann, 60 Fotos (Aenne Biermann, 60 fotografies). Berlin: Klinkhardt und Biermann, 1930

cam00789

Erich Grisar. Mit Kamera und Schreibmaschine durch Europa (A través d’Europa amb  camera i màquina d’escriure). Berlin: Der Bücherkreis, 1932


La ciutat és un tema favorit de la fotografia d’aquest període. La vida urbana representava l’essència mateixa de la contemporaneïtat i exercia una fascinació irresistible en els fotògrafs de la Nova Visió. És una mirada  des d’una perspectiva inèdita que es fixa en textures abstractes de llum i ombra però també en les persones amb un tractament allunyat del pintoresquisme complaent. Els ports de Marsella i Hamburg són els protagonistes de dos fotollibres de Germanine Krull i Rolf Tietgens que il·lustren aquesta tendència que troba poesia en llocs inversemblants; el barri jueu de la ciutat de Vílnius apareix representat per Moshe Vorobeichic en una rara barreja de cultura ancestral i composició avantguardista; la ciutat de Moscú, vista per Rodtxenko i Stepanova, es presenta com la capital resplendent de l’imperi soviètic en un fotollibre publicat amb ocasió de l’Exposició Universal de 1939 celebrada a Nova York; diverses ciutats nordamericanes apareixen retratades per Erich Mendelsohn al llibre Amerika que constitueix un homenatge a la cultura urbana americana i la seva arquitectura gegantina.


urss-en-construccion-040

urss-en-construccion-041

urss-en-construccion-043

Germaine Krull. Marseille (Marsella). Paris: Librairie Plon, 1935


urss-en-construccion-062

urss-en-construccion-064

urss-en-construccion-065

Rolf Tietgens. Der Hafen (El port). Hamburg: Ellermann, 1939


urss-en-construccion-036

urss-en-construccion-038

urss-en-construccion-037

Moshe Vorobeichic. Ein Getto im Osten, Wilna (Un gheto a l’est, Vilnius). Zürich: Orell Füssli, 1931 


urss-en-construccion-077

urss-en-construccion-078

urss-en-construccion-079

urss-en-construccion-080

Aleksandr Rodtxenko, Varvara Stepanova. Moscow (Moscú). Moscow: State Art Publishers, 1939


cam00865

cam00868

cam00876

Erich Mendelsohn. Amerika (Amèrica). Berlin: Rudolf Mosse, 1926


Des d’Europa, Amèrica exercia una poderosa fascinació, un ideal de progrés i sofisticació que, en canvi era ben diferent a la imatge que ofereixen dos dels fotollibres nordamericans més importants de l’època. Un és American photographs en el que el fotògraf Walker Evans mostra un retrat irònic i colpidor de la societat americana de la dècada de 1930, un panorama que constitueix una metàfora de la condició humana mateixa. L’altre és el fotollibre titulat You have seen their faces en el que Margaret Bourke-White il·lustra les condicions de vida de l’Amèrica rural dels estats del sud. Es tracta d’un llibre important que qüestiona el concepte de “fotografia documental” i la noció d’objectivitat que, segons els fotògrafs d’aquesta període, caracteritzava el mitjà fotogràfic.

urss-en-construccion-055

urss-en-construccion-058

urss-en-construccion-059

urss-en-construccion-061

Walker Evans. American photographs (Fotografies americanes). New York: Museum of Modern Art, 1938


urss-en-construccion-048

urss-en-construccion-053

urss-en-construccion-054

Margaret Bourke-White. You have seen their faces (Heu vist els seus rostres). New York: Modern Age Books, 1937

 

Aquesta entrada s'ha publicat en Uncategorized i etiquetada amb , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s